Este 2020 și mașinile noastre arată și se comportă altffel decât cele pe care le conduceau părinții noștri în urmă cu 20-30 de ani. Ce dotări trebuie să ai neapărat acum la o mașină nouă?
Sunt puțini producători care nu oferă aerul condiționat în echiparea de bază, fie el și cu reglaj manual. Verile toride din România, cu temperaturi care depășesc constant 35 de grade Celsius, fac aproape imposibile călătoriile cu o mașină care nu este echipată cu aer condiționat. Simplul sistem de ventilație nu poate face față într-o mașină supraîncălzită.
Câte? Cât mai multe? Toate mașinile sunt echipate standard cu airbag-uri frontale. Există airbag-uri laterale, airbag-uri tip cortină, airbag-uri pentru genunchi și airbag central, montat în cotieră, pentru ca ocupanții locurilor din față să nu se lovească unul de celălalt în cazul unui impact. Mercedes-Benz Clasa S va fi prima mașină care va fi echipată cu airbag frontal pentru pasagerii din spate.
Cele mai multe autoturisme au, pe lista de dotări, geamuri electrice față. Dar și pasagerii au nevoie uneori să deschidă geamul. Este nepotrivit ca, în 2020, să mai rotească maneta pentru a deschide geamul.
Erau inutile acum 30 de ani, când pe străzi erau puține mașini, iar șoferii nu erau nevoiți să vâneze un loc de parcare. Conducătorii auto coborau atunci adeseori din mașină ca să vadă ce distanță mai au până la obstacol. Spațiile tot mai reduse alocate staționării autoturismelor fac senzorii de parcare și camera de marșarier dotări extrem de utile.
Sigur îți trebuie. Telefoanele inteligente se descarcă rapid, mai ales atunci când folosești o aplicație de monitorizare a traficului cum sunt Google Maps sau Waze. Cu cât mai multe astfel de mufe la bord, cu atât mai bine. Sigur și pasagerii au nevoie să încarce un dispozitiv.
Este important să ai comenzile în câmpul vizual și cât mai aproape de volan atunci când conduci, pentru a nu fi nevoit să îți iei ochii dde la drum. Cele mai multe autoturisme au, în zilele noastre, volane multifuncționale, care permit configurarea instrumentarului de bord, reglarea volumului sau schimbarea postului de radio.
Frânarea automată de urgență, cu funcție de detectare a pietonilor și bicicliștilor, va fi dotare obligatorie la toate mașinile începând din 2022, potrivit normei legislative adoptate în 2019 la Strasbourg. Sistemul transmite o avertizare sonoră și vizuală în cazul în care detectează riscul de coliziune și aplică automat frânarea dacă șoferul nu reacționează.